Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci?
Niestety, większość przedsiębiorców przynajmniej raz spotkała się z sytuacją problemów z płatnościami. Czasem wynika to z zamierzonych działań kontrahenta i jego nieuczciwych zamiarów, czasem jest to spowodowane jego trudnościami finansowymi, a czasem zwykłym przeoczeniem. Co zrobić, by uniknąć takiej sytuacji? Jakie kroki należy podjąć?
Nieprzyzwyczajeni do opóźnień w płatnościach przedsiębiorcy często stają przed dylematem – kiedy i jak należy zacząć działać.
Na początek polecamy próby polubownego rozwiązania sprawy. W tym celu warto sporządzić przedsądowe wezwanie do zapłaty. Jednak, by miało ono moc prawną, powinno spełniać kilka podstawowych wymogów, tzn. musi być jasno nazwane "wezwanie do zapłaty", muszą się na nim znaleźć dokładne dane zarówno dłużnika, jak i wierzyciela, a także okoliczności, w jakich powstało zadłużenie (np. numer faktury, kwota, termin płatności). Wcześniej warto także wysłać maila przypominającego. Działania te najlepiej podjąć od razu po upływie terminu płatności. Gdy próby te nie przyniosą skutku, wówczas najlepiej powierzyć dochodzenie należności firmie windykacyjnej bądź też skierować sprawę na drogą sądową.